Kolhydrater

Jag har länge gått och funderat på det här med kolhydrater. Något av det första jag gjorde när Maximilian fick diabetes var att köpa en kokbok för diabetiker. Den första jag får tag på skriver mycket om att ta bort kolhydrater och att minska insulinet för ”det är ju läkemedelsföretagens illvilja enbart att vi använder insulin. De tjänar pengar på oss”.
Jag kände med en gång att nej tror inte det är den boken jag skall köpa. Sedan dess har jag funderat på det där med lchf metoder osv. För att om det är kolhydraterna som ger energi för barnen så hur funkar det? Vi träffade en härlig dietist igår och hon förklarade för mig att barn behöver framför allt insulin för att växa och kolhydrater för energi. Däremot när man är runt 24 och har slutat växa kan man testa de där metoderna och likaså dra ner på insulin, men INTE som barn och ungdomar.
Jag känner mig mycket nöjd med ett svar. Så nu kan jag släppa det och fundera på hur jag skall komma i fas med att laga mat igen. Jag har nämligen sedan han debuterade i diabetes totalt tappat lusten på att laga mat. Jag brukar få Fredrik att laga mat eller laga såpass att jag kan värma dagen efter. Jag har även hittat lite halvfabrikat som nuggets och sådant som funkar bra till pasta eller potatis. Sallad är roligare att göra så den brukar trots allt annat bli bra. Jag var på  Gunnebo och åt lunch härom veckan och de hade gjort något vansinnigt gott potatismos med lite nötter och något annat, men vet inte vad. Undra om det fungerar bra på en diabeteskille? Vanlig potatismos är ju ingen hit, men med lite nötter i kanske?? Någon som har lite tips på enkla men goa maträtter?

6 reaktioner på ”Kolhydrater

  1. God kväll, Visst är det svårt att hitta inspiration till nyttig mat ibland. Jag känner dock att vi inte har gjort så stora ändringar vad gäller maten sedan Tilde fick diabetes. Kör mera med fullkorns pasta eller vita fibrer än vad vi gjorde förut. Vi ångkokar ganska ofta morötter, blomkål och broccoli vilket känns som ett bra alternaiv till Tilde (något som även hennes lillebror tycker om). Något som är enkelt och gott istället för köttfärssås (tycker ingen av mina barn om) är att bryna köttfärs, steka bacon, lök, vitlök samt de grönsaker man vill tillsätta (champinjoner, morötter, blomkål, broccoli) och till sist tillsätta grädde, soja och kalvfond. Ikväll har jag gjort en kasslergratäng med lök, blomkål, broccoli, riven ost och grädde (tror faktisk det är ett LCHF recep men vi äter även pasta till). Hörde från en annan mamma till ett barn med diabetes att de brukar göra potatismos men göra den rikigt fet så att den ska få ett lite lägra GI. Vi har dock skippat detta sedan T fick diabetes.
    Hoppas att du hittar tillbaka till inspirationen till god, nyttig och lättlagad mat igen.

    PS Med tanke på ett äldre inlägg… du är inte ensam om att vara ”nojig” diabetesförälder. Det är svår att inte vara det, vi vill ju att våra barn hela tiden ska ligga så bra som möjligt i BS. Extra jobbigt blir det ju oxå när man är trött, då tar i alla fall jag inte alltid lika välgenomtänkta beslut vilket resulterar i ännu mindre sömn :(. Men med åren blir det bättre, vi får mera erfarenhet och kunskap och det kommer att bli stabilare. Nu får vi se hur denna natten blir, T låg nyss på 10 (varför hon gick upp så förstår jag inte riktigt) vilket för henne är lite för högt så hon fick insulin.

    1. Tack snälla Linda, det värmer så gott att få uppmuntrande ord och att höra att andra känner/har det lika. Tack för recepten, jag skall definitivt prova! KRAM

  2. Hej !

    Vi har en 9-åring med diabetes som käkar lchf alltid till lunch och middag. Det funkar kanon och är så skönt för oss och honom att slippa känningar. Frukost, kvällsfika och mellis innehåller ibland livsmedel med mer än 5% kolhydrater. Vissa dagar behöver han bara ta långtids verkande insulin. Vi föräldrar åt lchf innan han debuterade, men bytte kost och åt efter det som dietisten rekommenderade, då alla i familjen blev i sämre skick av den kosten beslutade vi oss för att prova lchf igen. Sonen ville också prova och märkte stor skillnad. Vi utvärderar månadsvis och han beslutar själv om han vill fortsätta eller ej. Vi har lämnat matdagbok till läkare och dietist som har räknat på näringsinnehåll i maten, de säger att han får i sig det han behöver, han växer och har bra värden. Det är krångligt och jobbigt ibland att äta som vi gör, men för vår son överväger fördelarna. Tack för en intressant blogg. /diabetesmamma

    1. Hej Therese, roligt att få höra om er situation. Jag blir så förvånad över hur olika information vi föräldrar får. Jag frågade senast när vi var hos dietisten om lchf, men hon sa att barn måste ha kolhydraterna för att växa. Hon sa att sådan kost kan vara aktuellt först efter att man växt färdigt. Jag antar att ni får i er rätt saker på annat sätt. Det hade varit intressant att få veta mer vad ni äter på dagarna. Tycker det är intressant med olika vägar. /Malin

  3. Hej!

    Tänkte ge vår erfarenhet av barn med diabetes, kost och kostråd. Vi har en son som fyller 8 år och har haft diabetes sedan han var 2 år. Under alla år har vi noggrant följt dietisternas kostråd för barn med diabetes men haft det jobbigt med svajiga värden, högt och lågt om vart annat. Vill också poängtera att vi är mycket intresserade och aktiva med matlagning och dess näringsinnehåll/ingredienser, sammansättning och ursprung. HbA1c har varit ok men önskvärt att gå ner. Vi har varit strikta med rutiner och tider och allt som man kan tänka sig. Den 7 januari började vi läsa Matrevolutionen av Mattias Eenfeldt (kostdoktorn.se) och har sedan dess viktat maten mot LCHF. Vi har tagit bort i princip all pasta, det äter vi endast vid enstaka tillfällen och då till lunch, likaså med ris, detta för att måltidsinsulinet ger effekt långt tidigare än när kolhydraterna i dessa produkter frigörs och ger effekt på blodsockret. Bröd har vi också skurit ned på av samma anledning. Det vi också gjort är att vi faktiskt slutat med fullkornspasta och fullkornsris och liknande eftersom de långsamma kolhydraterna är för långsamma för snabbverkande måltidsinsulin, vilket innebar att sonen alltid hade höga värden lång tid efter måltiden – speciellt sent på kvällen/natten. Vi äter nu oftast potatis i olika former (dock inte mos) till middagen och är en liten del av måltiden, och kompenserar med mer fisk, kött, grönsaker och framförallt goda såser. Vi använder bara fet yoghurt, fet mjölk, grädde, smör osv. Vi gör eget bröd och egen musli med pumpakärnor, hela- och krossade linfrön och kokosflingor. På det här sättet upplever vi att vi faktiskt äter god(are) och mättande mat, där vi egentligen bara minskat på kolhydraterna (pasta, ris, bröd, etc) och ökat det goda inslaget i maten :-).
    Nu äntligen har vi ett stabilt blodsocker som ligger mellan 4,5 – 10! HbA1C ligger nu perfekt! Vi är lyckliga, inga mer nätter med dålig sömn pga höga värden och dagar med svajiga värden. Bäst av allt är att vår son själv känner att han mår bättre och har ett jämnare humör med färre toppar och dalar. Vi vill varmt rekommendera boken Matrevolutionen som en tankeställare och inspiration till andra vanor.

    1. Hej Ledsen att vi inte svarat dig. Vi har varit på resa och en lite halv galen vecka därefter. Väldigt roligt att du vill dela med dig till oss och väldigt intressant med kolhydraterna till middagen. Helt klart något jag skall räkna och titta på. Det vi märkt de senaste veckorna bara är att han behöver mer kolhydrater för han blir låg konstant och har då redan ganska låga insulin nivåer. Det behövs ju en viss nivå med insulin för att inte få brist, men där är jag ganska dålig på att förstå hur det hänger ihop. Skall fråga läkaren nästa gång. Det är så otroligt givande med denna blogg. Jag tror att vi har lärt oss minst lika mycket av alla andra som det vi lär oss varje dag av och med Maximilian.
      /Malin

Kommentarer inaktiverade.